Darmowe sposoby na PR – Lista

Darmowe sposoby na PR – Lista

„Jak Cię widzą…”

Wizerunek firmy w dzisiejszych czasach jest ważny tak samo jak produkt, który firma oferuje. Organizacja może dostarczać świetnej jakości usługę, ale przez nierozważne działania wizerunkowe nie mieć klientów nastawionych na długotrwałą współpracę. Dlatego warto, by przedsiębiorstwo dbało również o tę płaszczyznę. Nawet wtedy, kiedy brakuje w budżecie na to pieniędzy.

Organizacja, o której przyszłości szefowie myślą poważnie, nie powinna zaniedbywać tematu wizerunku. To bardzo istotny element firmy, który przydaje się nie tylko w momencie, kiedy należy zmierzyć się z kryzysem, ale również w codziennej pracy.

Public relations polega na utworzeniu prawdziwych więzi z otoczeniem firmy, ale wymaga staranności i systematyczności. Dzięki temu dba się o wizerunek firmy, a także kreuje więzi pracowników z firmą i usprawnienia komunikację wewnątrz organizacji.

Czym powinien zajmować się specjalista od komunikacji w przedsiębiorstwie?

  • wysyłaniem informacji prasowych,
  • budowaniem relacji z dziennikarzami,
  • tworzeniem obrazu organizacji w mediach, w tym w internecie
  • organizowaniem eventów,
  • pozycjonowaniem informacji,
  • tworzeniem newsletterów,
  • robieniem zdjęć.
Produkować czy dbać?

Czasami zdarza się jednak, że środki na PR w organizacji są bardzo skromne. Wystarczają dosłownie, na to by móc zatrudnić specjalistę. Niestety nie dysponuje on własnym budżetem, a prowadzone przez niego działania nie mogą pochłaniać dodatkowych środków. Doświadczony specjalista będzie jednak osiągał efekty nawet przy niewielkim nakładzie finansowym.

W jaki sposób prowadzić działania PR za darmo?

Lista 6 sposobów

  1. Moc w internecie. Wiele firm wciąż popełnia ten podstawowy błąd: ich strony są albo zbyt proste i ubogie, albo przeładowane zbędnymi informacjami. Dobrze zorganizowana i przejrzysta strona z aktualną treścią może zachęcić nowych klientów do korzystania z usług organizacji. Przykładowo na stronie salonu z okularami powinny znaleźć się informacje o adresie firmy, godzinach działania, aktualnej ofercie, ciekawa galeria i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Błędem będzie jednak publikowanie i pozycjonowanie długich artykułów na temat chorób oczu.
  2. Blog firmy. To kolejna płaszczyzna, na której prezentowana może być firma. Dzięki temu łatwo pozyskać miano eksperta w danej dziedzinie. To działanie wymaga jednak systematyczności, lekkiego pióra i czytelnej strategii dotyczącej tego, co chcemy publikować, tak by treści pojawiające się tam nie zostały uznane za zbyt ciężkie lub frywolne. Na przykład jeżeli prowadzimy salon fryzjerski, to blog będzie idealnym miejscem do pisania o nowych trendach, nie powinny się tam jednak znajdować plotki i lekkie informacje o celebrytach.
  3. Komunikacja przez media społecznościowe. Za ich pomocą można prowadzić dialog z klientem i budować wizerunek, co ułatwia pozyskanie nowych odbiorców. W tym wypadku dobrze jest jednak przemyśleć i dobrać odpowiednie kanały oraz wypracować metody pracy w nich. Część z portali społecznościowych może nie pasować do profilu naszej działalności. Przykładowo jeżeli prowadzimy restaurację, to błędem będzie wrzucanie tam tylko reklam. Ale zamierzony skutek może przynieść informowanie użytkowników o bieżącej ofercie lunchowej.
  4. Artykuły eksperckie. Jeżeli chcemy zajmować ważną pozycję w branży, w której działamy, to warto nawiązać współpracę z mediami specjalistycznymi. Teksty publikowane na łamach mediów branżowych pomagają budować markę. Przykładowo jeżeli prowadzimy kwiaciarnię i chcemy rozwijać nasz biznes, to warto wykazać się swoją wiedzą na łamach takich pism, a nawet starać się publikować takie artykuły na łamach lokalnej prasy. Dzięki temu zdobędziemy miano eksperta, a klienci wolą pracować ze znanymi firmami. Błędem będzie jednak wykorzystywanie tej płaszczyzny, do wchodzenia w buty komentatora i krytyka czyjejś pracy.
  5. Współpraca z branżą. Budowanie pozycji w środowisku może wzmocnić przedsiębiorstwo i rozpoznawalność marki. Nie powinniśmy zatem zamykać się w biurze, ale aktywnie rozwijać relacje, które mogą zaowocować nowymi ofertami, możliwością współpracy, czy możliwością skorzystania z pomocy innych firm. Na przykład taka działalność da szansę pozyskania rabatu od innych członków takiej organizacji.
  6. Aktywność organizacji w życiu lokalnej społeczności. Przedsiębiorstwo powinno być również widoczne w miejscu, w którym działa. W wymiarze komunikacyjnym powinna to być przede wszystkim obecność w lokalnych mediach. Specjalista w tym zakresie powinien zatem zadbać o to, by miejscowi dziennikarze chętnie korzystali z opinii menadżerów organizacji. Przykładowo jeżeli prowadzimy hotel, to dobrze by lokalne media cytowały nas w pozytywnym kontekście na przykład w materiałach dotyczących wakacji i urlopu.

Warto zwrócić uwagę na to, że PR krąży przede wszystkim wokół ludzi. Jeżeli osoba odpowiedzialna za komunikację w organizacji nie będzie wykazywała się odpowiednimi umiejętnościami i kreatywnością, to trudno będzie osiągać zadowalające wyniki – nawet wtedy, kiedy firma będzie dysponowała potężnym budżetem.

Jak to zaplanować?

Dobra kampania PR powinna zostać starannie zaplanowana. Zazwyczaj kampania to wielopoziomowy proces, a nie tylko prosta seria kroków następujących po sobie. Nawet jeśli dysponujemy skromnym budżetem, to należy przejść wszystkie te stopnie.

Typowy plan można rozłożyć na następujące elementy:

  • analiza sytuacji: badanie, gdzie obecnie jesteśmy,
  • cele: dokąd chcemy dotrzeć,
  • grupy docelowe: zdefiniowanie odbiorców,
  • strategia: jak tam dotrzemy,
  • działania: wdrożenie strategii.

Zdolny specjalista od komunikacji stworzy taki plan nawet przy zerowym budżecie, a następnie wdroży go, a efekty, wpływ i rezultaty przeanalizuje i oceni.

Ostatecznym i najważniejszym celem jest zwiększenie rozpoznawalności marki lub poprawa wizerunku klienta, co w konsekwencji powinno skutkować zachęceniem odbiorców do korzystania z tej właśnie marki.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>